Amsterdam ofera locuitorilor si turistilor peisaje, activitati de adaugat in agenda la orice ora, evenimente, spectacole, etc. Pe langa toate acestea, transportul in comun este pus bine la punct din multe puncte de vedere. Curatenia, punctualitatea si infrastructura sunt cativa factori care ofera servicii de calitate zi de zi. Tramvaiele Siemens Combino din Amsterdam fac parte din flota operata de catre GVB – compania de transport public din Amsterdam – de peste 16 ani.
Istoria acestui model de tramvai dateaza de la jumatatea ultimului deceniu din anii ’90. Primul prototip a fost fabricat in anul 1996 si a fost pus in circulatie in orasul Düsseldorf din Germania. Treptat, tramvaiul a avut un real succes, fapt concretizat in mileniul trei. Siemens Combino, in formele alese de catre cumparator, se regaseste in 8 tari, fiind vandute aproximativ 500 de unitati. Astfel de tramvaie se regasesc si in locuri mai indepartate, precum Hiroshima (Japonia) sau Melbourne (Australia).

In Amsterdam, intentia de a cumpara tramvaie cu podea 100% Low Floor (podea joasa) s-a manifestat inca de la sfarsitul aniilor ’90. In acest demers, doua tramvaie au fost testate in orasul din Tara Lalelelor, intre care si un Siemens Combino in anul 2000 adus de la Postdam (Germania). La final, s-a tras linie, iar 95 de tramvaie Siemens Combino au fost comandate, iar ultetior a fost semnat un contract aditionat pentru achizitionarea a altor 60 de tramvaie.

La data de 1 Decembrie 2001, primul tramvai Siemens Combino a fost prezentat publicului in Piata Dam din Amsterdam, aproape de Palatul Regal. Acesta a avut numarul de parc 2001. Cateva luni mai tarziu, pe 22 Aprilie 2002, linia 13 a fost prima care a primit in exploatare tramvaie Siemens Combino. Au urmat liniile 7, 10, 17, 9, 4 si 5.

In anul 2003, tramvaiele Siemens Combino au inceput sa circule si pe liniile 3, 25, 12, 14, 2 si 1. In paralel, vechicle tramvaie au fost mentiune la traseu (BN Seria 11G si 12G). Pas cu pas, noile achizitii si-au facut simtita prezenta in oras si au devenit un simbol neoficial pentru locuitorii din Amsterdam.

La final, 155 de tramvaie Siemens Combino au fost achizitionate de catre GVB, fiind numerotate astfel:
– 2001 – 2130, 2145 – 2151: 59 de locuri pe scaune
– 2131 – 2144: 57 de locuri pe scaune
– 2201 – 2204: 52 de locuri pe scaune
Tramvaiele Siemens Combino au fost livrate pe parcursul urmatorilor ani:
Anul 2001: 2001
Anul 2002: 2002 – 2048, 2051- 2053
Anul 2003: 2049 – 2050, 2054 – 2124
Anul 2004: 2125 – 2147
Anul 2005: 2148 – 2151
De precizat faptul ca cele 20 de tramvaie (numere de parc 2131 – 2151) sunt destinate exclusiv liniei 26. Tunelul Piet Hein Tunnel are un sistem special de siguranta, iar respectivele mijloace de transport au fost adaptate pentru a circulat pe acest traseu.
4 tramvaie livrate (2201-2204) au post de conducere dublu si circula in general pe linia 5 (Amstelveen – Van Hallstraat). Cu mici exceptii, tramvaiele mai apar pe linia 24 (Centraal Station – VU Medisch Centrum). Acestea au ajuns in Amsterdam in anul 2002.

Recent, pupitrul vanzatorului de bilete din preajma usii a patra a fost ajustat, fiind eliminat acel element despartitor. Astfel, comunicarea si relatia dintre vanzator si calator este una mult mai apropiata si calduroasa. De asemenea, in interiorul tramvaielor Siemens Combino se afla cateva monitoare care indica statia care urmeaza.

Anii au trecut, iar mentenanta, grija si prudenta vatmanilor a facut ca aceste tramvaie sa arate estetic destul de bine la mai bine de 16 ani de cand au fost introduse la traseu primele exemplare. Desi Amsterdam este un oras in care timpul nu sta pe loc, angajatii GVB depun eforturi ca tramvaiele lor sa ii transmita calatorului o stare placuta de a calatori cu ele.
La final, va invit sa urmariti o galerie foto personala cu tramvaiele Siemens Combino din Amsterdam.
– Exterior
– Interior
– Alte detalii
Te-ar mai putea interesa:
– Transportul in comun din Amsterdam – Prezentare;