Bucuresti – Capitala celor 1000 de stele Mercedes-Benz Citaro

Mai bine de doua decenii de la Revolutie au fost necesare ca orasul numarul 1 din Romania sa beneficieze de cele mai moderne autobuze. Silentioase, confortabile, spatioase. Toate aceste caracteristici, completate de design-ul nou au adus un plus transportului public din Bucuresti.

Pana sa fie semnat in Decembrie 2005 contractul pentru livrarea celor 500 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Euro 3, parcul exploatat era unul vast, format din autobuze Dac 112 UDM, Daf (Berkoff, Hess, Hispano Carrocera, ELVO si Castrosua), Ikarus 260, Iveco TurboCity U, Renault PR100.2 (donat de catre orasul Lyon si utilizat pentru linia studenteasca 601), Rocar Autodromo (un exemplar cu numarul de parc #98) si Rocar de Simon (340 de bucati).

Asadar, tranzactia realizata in valoare de aproape 100 de milioane de Euro avea sa fie un pas semnificativ pentru Bucuresti care se alinia, in sfarsit, la standardele oraselor din Uniunea Europeana. Nivelul de mobilitate a crescut categoric datorita motorului diesel Euro 3, computerizarii complete, a podelei joase si a trapei pentru persoanele cu dizabilitati.

La jumatatea lunii Mai 2006, primele 20 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Euro 3 au si sosit la Bucuresti, iar cateva saptamani mai tarziu, dupa specializarea unor soferi, in dimineata zilei de 03 Iunie 2006, noile mijloace de transport au fost prezentate publicului larg la terminalul “Piata Presei”, in prezenta fostului Primar General al Capitalei, Adrian Videanu. Dupa ce acestea au fost admirate, au si pornit la traseu, in directia “Aeroport Baneasa”, la fostul capat al liniei 131. Aici a urmat un “schimb”: vechile autobuze DAF au parasit traseul, iar spre Piata Romana s-au indreptat noii veniti. Reactia surprinzatoare, dar si pozitiva a calatorilor din statii era vizibila, iar design-ul, aspectul interior si exterior, i-a impresionat pe bucuresteni. Ar fi de punctat anuntul vocal care i-a cucerit instant pe calatori, acestia simtinandu-se ca au prieten pe parcursul drumului.

4131 - 131 - 19.07.2017

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Linia 131 – #4131 (Unul dintre primele autobuze care a circulat in Capital Romaniei) – Soseaua Bucuresti-Ploiesti – 19 Iulie 2017

Conform contractului, au fost livrate 400 de autobuze pana la finele anului 2006, iar ultimele 100 au inceput sa soseaua incepand cu Februarie 2007.

Treptat, autobuzele au fost introduse la un interval de 2 saptamani, cate (apoximativ) 15 exemplare, pe liniile din Bucuresti, in urmatoarea ordine:

03 Iunie 2006 – Linia 131 – Autobaza Nordului;

11 Iunie 2006 – Linia 601 – Autobaza Militari;

18 Iunie 2006 – Linia 313 – Autobaza Obregia;

24 Iunie 2006 – Linia 331 – Autobaza Nordului;

16 Iulie 2006 – Linia 301 – Autobaza Pipera;

23 Iulie 2006 – Liniile 122 si 126 – Autobaza Ferentari;

30 Iulie 2006 – Linia 335 – Autobaza Titan;

13 August 2006 – Linia 104 – Autobaza Pipera;

13 August 2006 – Linia 312 – Autobaza Obregia;

03 Septembrie 2006 – Linia 381 – Autobaza Obregia;

17 Septembrie 2006 – Linia 268 – Autobaza Militari;

24 Septembrie 2006 – Linia 123 – Autobaza Nordului;

01 Octombrie 2006 – Linia 136 – Autobaza Militari;

08 Octombrie 2006 – Linia 124 – Autobaza Ferentari;

15 Octombrie 2006 – Linia 137 – Autobaza Militari;

22 Octombrie 2006 – Linia 336 – Autobaza Militari;

29 Octombrie 2006 – Linia 385 – Autobaza Alexandria;

05 Noiembrie 2006 – Linia 232 – Autobaza Ferentari;

10 Decembrie 2006 – Linia 133 – Autobaza Ferentari;

26 Martie 2007 – Linia 300 – Autobaza Pipera;

14 Aprilie 2007 – Linia 311 – Autobaza Titan;

15 Aprilie 2007 – Linia 783 – Autobaza Pipera;

22 Aprilie 2007 – Linia 168 – Autobaza Alexandria;

29 Aprilie 2007 – Linia 148 – Autobaza Nordului.

Autobuzele Mercedes-Benz Citaro Euro 3 sunt numerotate de la 4100 la 4599.

4338 - 220 - 10.05.2018

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Linia 220 – #4338 – Strada Dumitru Brumarescu – 10 Mai 2018

Simbolic, 5 autobuze au primit cate un abtibild pe parbriz pentru a marca fiecare suta de autobuze livrate Bucurestiului. Astfel:

– Mercedes-Benz Citaro cu numarul 100 este #4298 (Autobaza Ferentari);

– Mercedes-Benz Citaro cu numarul 200 este #4324 (Autobaza Ferentari);

– Mercedes-Benz Citaro cu numarul 300 este #4390 (Autobaza Militari);

– Mercedes-Benz Citaro cu numarul 400 este #4499 (Autobaza Nordului);

– Mercedes-Benz Citaro cu numarul 500 este #4559 (Autobaza Titan).

Mercedes-Benz Citaro Euro 3 - 4165 - 783 - 28.08.2018 (8)

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Linia 783 – #4165 – Piata Unirii – 28 August 2018

Campania de achizitii de autobuze noi nu s-a oprit aici. In August 2007 a fost parafata o noua intelegere pentru livrarea a altor 500 de autobuze Mercedes-Benz Citaro. Pretul unui autobuz a fost de 210 000 de euro. De data aceasta, noua comanda avea sa le ofere si mai mult confort bucurestenilor: modelul ales castigator a fost Euro 4, iar pe langa cei 286 de CP putere pe care ii are motorul vertical Blue-Tec 4, consumul redus de combustibil, interiorul generos, tehnica avansata de lucru, confortul crestea in randul soferilor, cat si al calatorilor, autobuzele fiind dotate cu instalatie de aer conditionat – o premiera pentru Bucuresti la vremea respectiva.

Alte dotari: 5 camere video, sistem de monitorizare si numarare al calatorilor (primele 100 livrate), geamuri mai mari, monitor LCD de 19 inch, computer de bord.

Mercedes-Benz Citaro Euro 4 - 6292 - 783 - 01.09.2018

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 4 – Linia 783 – #6292 – Piata Unirii – 01 Septembrie 2018

Cele 500 de unitati comandate au venit in doua transe: primele 350 in anul 2008, iar ultimele 150 un an mai tarziu. Inainte sa circule pe strazile Capitalei, pe 11 Decembrie 2006, primul autobuz Mercedes-Benz Citaro Euro 4 a fost expus in fata hotelului Novotel de pe Calea Victoriei din Bucuresti, iar in cadrul acestui eveniment a fost prezent si domnul Michael Göpfarth, Executive Managing Director Mercedes-Benz Buses and Coaches. Cu aceasta comanda, STB avea sa devina cel mai important client din istoria EvoBus GmbH.

Primele autobuze din noua generatie au inceput sa circule de sambata, 20 Ianuarie 2008. Acestea au fost introduse pe liniile 131, 331, respectiv pe 182 si 205, renuntandu-se la autobuzele Daf care deserveau aceste trasee. Numerotarea lor a inceput de la 4600 si a continuat pana la 4999. Ultimelor 100 li s-au atribuit 6200 – 6299.

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 4 – Linia 331 – #4605 – Cartier Damaroaia – 20.01.2008
Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 4 – Linia 331 – #4605 – Cartier Damaroaia – 20.01.2008

Treptat, autobuzele Mercedes-Benz Citaro Euro 4 au impanzit orasul, fiind introduse si pe alte trasee, in ordinea urmatoare:

20 Ianuarie 2008 – Linia 182 – Autobaza Nordului;

20 Ianuarie 2008 – Linia 205 – Autobaza Nordului;

03 Februarie 2008 – Linia 330 – Autobaza Pipera;

25 Februarie 2008 – Linia 236 – Autobaza Militari;

16 Martie 2008 – Linia 178 – Autobaza Militari;

13 Aprilie 2008 – Linia 105 – Autobaza Alexandria;

04 Mai 2008 – Linia 116 – Autobaza Alexandria;

25 Mai 2008 – Linia 323 – Autobaza Ferentari;

08 Iunie 2008 – Linia 173 – Autobaza Militari;

15 Iunie 2008 – Linia 135 – Autobaza Pipera;

31 August 2008 – Linia 102 – Autobaza Titan;

26 Octombrie 2008 – Linia 282 – Autobaza Floreasca;

16 Noiembrie 2008 – Linia 253 – Autobaza Floreasca;

15 Ianuarie 2009 – Linia 780 – Autobaza Floreasca.

Ulterior, alte linii au primit autobuze Mercedes-Benz Citaro: 139, 141, 220, 221, 304, etc.

4353 - 220 - 23.07.2018

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Linia 232 – #4353 – Bulevardul Metalurgiei – 23 Iulie 2018

Vechile mijloace de transport mentionate la inceputul articolului au fost retrase. Dupa investitiile facute, Bucurestiul a devenit Capitala celor 1000 de stele, avand un parc de autobuze format 100% Mercedes-Benz Citaro. In legatura cu prima serie livrata, de-a lungul timpului s-a incercat montarea unor instalatii de aer conditionat de la diversi reprezentanti: KONVECTA (14 autobuze), Termpho (1 autobuz), Carrier Sutrak (1 autobuz) si SPHEROS air-conditioner (1 autobuz). Experimentele realizate pe cele 17 autobuze aveau rolul de a observa cum se comporta si care instalatie din cele 4 este cea mai buna pentru o posibila montare ulterioara si pe restul exemplarelor. Proiectul nu a mai continuat, dar in 2017 a fost lansata o licitatie pentru dotarea a 150 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Euro 3 cu instalatie de aer conditionat. Singurul participant – Corunclima – a fost declarat castigator, pretul fiind de 15 000 de Euro pentru fiecare unitate.

#4511 de la Autobaza Floreasca a fost primul autobuz care a suferit aceasta modificare. Din pacate, doar 32 de bucati au beneficiat de acest “tratament”. “Procesul” s-a incheiat subit la inceputul primaverii anului 2018.

4511 - 368 - 05.07.2018

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Linia 368 – #4511 – Drumul Taberei – 05 Iulie 2018

La usa bat noile autobuze Otokar Kent pe care Primaria Municipiului Bucuresti le-a achizitionat in aceasta vara. La ora actuala, Bucurestiul nu mai este Capitala celor 1000 de Stele Mercedes. Motivul:

– unele dintre ele au fost date cu imprumut la Tulcea (5 autobuze: #4119, #4264, #4471, #4523, #4525) si Zimnicea (#4530);

4523 - 1 - 19.06.2018

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Linia 1 – #4523 – Tulcea – 19 Iunie 2018

– Au fost donate la Chisinau – Republica Moldova – (#4252 si #4462);

– Autobuze Scoala (#4190 si #4191).

4191 - S - 06.01.2017 (2)

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Scoala – #4191 – Bulevardul Theodor Pallady – 06 Ianuarie 2017

Campioana la kilometri este autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 4 cu numarul de parc #4803. Acesta are aproximativ 887 000 de kilometri si apartine Autobazei Floreasca. A fost fabricat in Germania, la Mannheim, pe 13 Febuarie 2008 si a circulat inca din primele zile pe linia 368 (Piata Romana – Drumul Taberei – Valea Oltului). Ulterior, a devenit titulara pe linia expres 780, iar de la 01 Septembrie 2018, in urma mutarilor de linii, circula in 381 (Piata Victoriei – Bulevardul Dimitrie Cantemir – Piata Resita).

4803 - 780 - 29.05.2015

Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 4 – Linia 780 – #4803 – Gara Basarab – 29 Mai 2015

Timpul a trecut, iar investiile facute in urma cu mai bine de 10 ani s-au devenit rentabile. Desi durata de viata a unui autobuz este de 8 ani, modele Mercedes-Benz Citaro de la Bucuresti s-au descurcat cu brio in conditiile de trafic, de drum si de mententanta post-garantie pe care le-au avut.

O galerie foto personala cu autobuzele Mercedes-Benz Citaro care circula prin Bucuresti regasiti in albumul “Buses in Bucharest“.

4118 + 4301 + 4365 - 06.07.2018

Totodata, va invit sa urmariti mai jos mai multe imagini personale, respectiv unele dintre ele primite din partea unor pasionati de transportul in comun – Adrian Dorofte, Andrei Alex si Stefan Dache. Pe aceasta cale, le multumesc pentru raspunsul afirmativ pe care mi l-au acordat apelului meu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *