Troleibuzele din Ploiesti – Prezentare

Desi se afla la aproximativ 60 de kilometri de Capitala Romaniei, orasul Ploiesti a intrat ultimul pe lista localitatilor din tara care detin troleibuze. Proritate au avut-o tramvaiele care au fost introduse cu putin timp inainte de Revolutia din 1989. De la troleibuzele Rocar, la cele Berliet/Renault aduse din Franta, elvetienele FBW 91-GTS sau actualele Neoplan N 6121. Toate acestea au scris istorie, iar unele dintre ele inca se mai regasesc pe strazile orasului de resedinta al Judetului Prahova.

Orasul Ploiesti a “crescut” in secolul al-XVII-lea pe o mosie achizitionata de catre Mihai Viteazul, iar 4 secole mai tarziu, reprezinta un nod important de transport, deoarcere se situeaza pe drumurile care leaga Bucurestiul de Moldova si Transilvania. Industria petroliera, chimica sau textile reprezinta cateva dintre principalele domenii de activitate din zona.

Transportul electric din Ploiesti a cunoscut prima baza la jumatatea aniilor ’80 cand au inceput lucrarile pentru introducerea tramvaielor. Inaugurarea a avut loc in 1987 si au fost dati in folosinta primii 14 kilometri intre Gara de Sud si Spitalul Judetean. Acest tip de transport s-a extins considerabil pana la Revolutia din Decembrie 1989.

Din pacate, acelasi lucru nu-l putem afirma si despre reteaua de troleibuze. Prima linie (indicativ 201) avea sa fie inaugurata abia pe 1 Septembrie 1997 pe traseul Podul Inalt – Halele Coreco. Reteaua avea cu o lungime de 7600 m – cale simpla – , iar parcul exploatat la acea data era format din 5 troleibuze Rocar 312E. Troleibuzele au fost numerotate de la 5201 la 5205. Acestea avea 24 de locuri pe scaune, iar 106 de persoane puteau fi transportate in picioare.

Troleibuz Rocar 312 E – #5201 – Linia 202 – Podul Inalt – Foto: Klaus Mundt (Bremen) – Anul 1998

Unul singur a supravietuit zilelor noastre: este vorba despre troleibuzul cu numarul de parc 5205 – utilzat drept ungator.

5205 – Singurul troleibuz Rocar care a supravietuit – Poza din 25 Martie 2015

Peste 2 ani, au fost achizitionate alte 5 troleibuze Berliet ER 100 R, aduse second-hand din Saint-Etienne (Franta). Acestea au fost fabricate in anul 1979, iar la Ploiesti au primit numere de parc de la 5206 la 5210.

Foto: Bernd Kittendorf – Saint Etienne – Anul 1981

In anul 2001, reteaua de troleibuze a fost extensa pana la Gara de Sud. A fost infiintata linia 202 intre Gara de Sud si Podul Inalt. Linia 201 a fost mentinuta doar in timpul sezonului estival cand circulatia rutiera pe Bulevardul Independentei era restrictionata.

Progrese mari nu s-au mai facut in materie de transport electric decat in anul 2006. Un numar consistent de troleibuze, 15 la numar, au fost aduse din Geneva pentru a contribui ulterior la infiintarea liniei 244 (Malu Rosu – Gara de Sud) pe 16 Septembrie 2006. 3 luni au durat lucrarile de montarea a noii retele intre Malu Rosu si Strada Gheorghe Grigore Cantacuzino (Iunie – Septembrie 2006).

Foto: http://trolleybusvalparaiso.blogspot.ro – Troleibuzul FBW 91-GTS – #648 – Numerotat la Ploiesti – #5225

La data de 18 ianuarie 2007 traseul de troleibuze 244 devine 44.

Cele 15 troleibuze FBW 91-GTS au fost fabricate in anul 1975 si au circulat doar 4 ani pe strazile din Ploiesti (2006-2010). Au fost numerotate de la 5211 la 5225, iar casarea tuturor a avut loc in anul Aprilie 2018.

#5214 (Ex #635 Geneva) – Depoul Podul Inalt – 25 Martie 2015
#5215 (Ex #648 Geneva) – Depoul Podul Inalt – 25 Martie 2015

Cateva dintre troleibuzele FBW 91-GTS inainte de casare – Aprilie 2018 – Sursa imagini: Facebook Trans Ploiesti

Cea de-a patra generatie de troleibuze care a ajuns la Ploiesti se afla inca pe strazile din oras. Practic, la sfarsitul lunii Septembrie 2018, parcul de troleibuze este unul alcatuit 100% Neoplan N 6121.

24 de troleibuze second-hand au fost aduse in anul 2010, pretul aproximativ al fiecarui mijloc de transport fiind de 150.000 de euro. Noutatea pe care au adus-o acestea a fost podeaua 100% coborata (low-floor), scaune tapitate si aerul conditionat diposnibil in salonul calatorilor. Alte 2 troleibuze au fost aduse drept donatoare de piese. Au fost fabricate la inceputul aniilor 2000. 

Foto: Praz-Sechaud – 12 Aprilie 2005 – Laussane (Elvetia)

Troleibuzele au fost aduse din orasul Lausanne (Elvetia), dar au avut cateva probleme in Tara Cantoanelor:

– in anul 2005, un troleibuz a luat foc la ultima cursa. Soferul a scapat teafar, la ora aceea nu erau calatori in mijlocul de transport;

Troleibuzul Neoplan N 6121 – #818 – Laussane – A luat foc in data de 21 Aprilie 2005

– o luna mai tarziu, aceasi situatie, de data aceasta mai grava: in interiorul depoului unde erau garate, un troleibuz a luat foc (#825).

Sursa foto: 24 Heures.

In urma acestor incidente, compania de transport din Lausanne le-a returnat firmei Man Truck & Bus din Germania, de unde le-a cumparat initial. 2 troleibuze au fost in perioade diferite in probe la Budapesta, Bucuresti si Ploiesti.

Doar ultimul oras din aceasta lista a ales sa le achizitioneze, dar abia in anul 2010. Practic, troleibuzele nu au circulat deloc din anul 2006 pana in 2010.

Indata ce au ajuns la Ploiesti, probleme au continuat: instalatia de aer conditionat nu a functionat in multe dintre ele, au luat foc cablurile de troleibuz din cauza lor, etc.

Estetic vorbind, ele arata foarte bine, avand un aer futurist. Dar anii de exploatare, probleme pe care elvetienii le-au sesizat, faptul ca nu s-a investit in intretinerea lor…toate acestea incep sa se simta, iar astazi sunt la traseu aproximativ 15 troleibuze.

5902 - 44A - 25.03.2015

Troleibuz Neoplan N 6121 – #5923 (Ex-Lausanne #819) – Acces Linia 44 – Podul Inalt – 25 Marite 2015

5912 - 44 - 13.06.2018 (2)

Troleibuz Neoplan N 6121 – #5912 (Ex-Lausanne #808) – Linia 44 – Bulevardul Independentei – 13 Iunie 2018

La data de 28 Septembrie 2018, sunt exploatate urmatoarele linii:

Linia 44: Malu Rosu – Centru – Gara de Sud;

Linia 202: Podul Inalt – Centru – Gara de Sud.

Perspective

Este clar ca orasul Ploiesti merita si are nevoie de mult mai multa atentie in materie de transport electric fata de ceea ce a primit in cei 21 de ani. Posibile rute de extindere spre Auchan/Jumbo/Selgros, Albert – Carino, Uztel, Astra/Hiprodrom)  ar merita un transport ecologic si modern, dar si intervale de succedare decente, adaptate intervalelor orare. Este pacat de investitiile care s-au facut in reteaua din oras, dar acest proces de modernizare trebuie continuat. Ar fi necesare aproximativ 20 de troleibuze noi si nu second-hand. Despre acestea chiar a vorbit Primarul Municipiului Ploiesti, Adrian Dobre, in luna iulie 2018 spunand ca va accesa fonduri de la Uniunea Europeana. Ramane de vazut daca vor ramane vorbe sau se va trece la fapte.

Va invit sa urmariti mai multe poze cu troleibuzele din Ploiesti in albumul dedicat transportului in comun din oras pe contul meu de Flickr.

5902 + 5918 - 13.06.2018 (2)

Troleibuze Neoplan N 6121 – #5902 + 5918 (Ex-Lausanne #819 si #822) – Linia 202 – Podul Inalt – 13 Iunie 2018

5911 - 202 - 30.05.2018 (2)

Troleibuz Neoplan N 6121 – #5911 (Ex-Lausanne #827) – Linia 202 – Bulevardul Independentei – 30 Mai 2018

5915 - 202 - 21.06.2016

Troleibuz Neoplan N 6121 – #5915 (Ex-Lausanne #813) – Linia 202 – Piata Eroilor – 21 Iuinie 2018

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *