Tramvaiul Astra Imperio – Prezentare

In trecut, multe orase de pe harta Romaniei detineau un parc consistent de tramvaie, fie ca erau noi (majoritatea modelelor erau V3A – produse in tara noastra) sau second-hand (in mare parte aduse din Germania). In ultimii ani, infrastructura a fost modernizata, dar achizitia de tramvaie noi nu s-a concretizat. Daca la Timisoara, primarul Nicoale Robu a initiat proiectul tramvaielor Armonia (reconditionarea a 30 de tramvaie GT4), la cativa kilometri distanta, Aradul a ales altceva.

Astra Vagoane Calatori Arad a castigat licitatia din anul 2014 ceea ce a adus in urbea din vestul tarii 6 tramvaie moderne. Modelul Imperio (care a iesit invingator) este un produs in cooperare cu firma Siemens, are un design modern si este unidirectional. Durata de viata este de aproximativ 30 de ani, iar tramvaiul beneficiaza de sistem de climatizare in salonul calatorilor, dar si in cabina manipulantului. Lungimea acestuia este de 26,7 metri, inaltimea maxima masoara 3,5 metri, iar latimea are 2,4 metri.

Valoarea contractului semnat pentru cele 6 tramvaie a fost de 8,3 milioane de Euro cu TVA.

Astra Imperio - 27 Iunie 2014

Tramvaiul Astra Imperio la cursa de promovare prin Arad – 27 Iunie 2014

Tramvaiul poate avea intre doua si sase module, respectiv de la 18 metri lungime pana la 54 de metri. Modelul ales de municipalitatea aradeana a fost cu trei module. Acesta are 208 locuri, dintre care 40 pe scaune.

Anul de fabricatie este 2010, iar in vara urmatoare, de Zilele Aradului, s-a marcat o premiera: a avut loc prima plimbare cu publicul a tramvaiului Astra Imperio pe strazile orasului, avand traseul UTA – Podgoria – Piata Romana si retur. In fata Primariei Municipiului Arad, tramvaiul a stationat unde a avut loc o festivitate la care au participat mai multe oficialitati, precum si cei curiosi sa vada poate cel mai interesant tramvai construit in Romania dupa Revolutie.

Astra Imperio - 27 Iunie 2014 (3)

Tramvaiul Astra Imperio la cursa de promovare prin Arad – 27 Iunie 2014

In 2014, la cateva zile dupa ce Astra Vagoane Calatori Arad a iesit invingatoare la Arad, tramvaiul a facut din nou doua curse cu publicul intre Fat-Frumos si Piata Romana (via Podgoria), iar spre norocul meu am avut sansa sa-l surprind prin oras. Totodata, acest test a reprezentat si colectarea unor feedback-uri din partea calatorilor la vederea tramvaiului Astra Imperio.

Astra Imperio - 27 Iunie 2014 (2)

Tramvaiul Astra Imperio la cursa de promovare prin Arad – 27 Iunie 2014

La finalul lunii Octombrie 2014, Primarul Municipiului Arad, Gheorghe Falca, anunta faptul ca primele 2 tramvaie comandate din cele 6 au fost finalizate si urmeaza sa fie livrate Companiei de Transport Public din Arad.

Pana la urma au fost livrate 3 tramvaie in anul 2014 si ultimele exemplare in 2015. Dovada este numerotarea pe care acestea o au:

– Anul 2014: 1401, 1402 si 1403 (prototip).

– Anul 2015: 1501, 1502 si 1503.

1401 - 3 - 16.06.2017 (4)

Tramvaiul Astra Imperio – #1401 – Linia 3 – Podul Traian – 16 Iunie 2017

Tramvaiele Astra Imperio circula la Arad doar pe linia 3: Fat-Frumos – UTA – Podogoria – Piata Romana – Gara Aradul Nou.

La nivelul anului 2018, Primaria Arad vrea sa lanseze in curand procedura de achizitie a 10 tramvaie (4 cu dubla articulatie de capacitate mare si 6 tramvaie de capacitate medie). Despre acesta intentie s-a discutat vineri, 21 Septembrie 2018, in cadrul Sedintei Consiliului Local al Municipiului Arad unde proiectul de hotarare Nr. 314/2018 privind aprobarea proiectului, a indicatorilor tehnico-economici si a cheltuielilor legate de achizitionarea tramvaielor a fost discutat.

Dupa ce a devenit castigatorul licitatiei de tramvaie de la Cluj-Napoca, Astra Arad este singurul ofertant pentru licitatiile organizate la Oradea si Galati. Craiova si-a anuntat intentia de a achizitiona 17 tramvaie, in timp ce orasul Ploiesti ar putea avea tramvaie mult mai moderne, in ciuda efortului depus de angajatii societatii de transport care au modernizat tramvaiele Tatra KT4D si le-au configurat un aspect placut. La Bucuresti, niciun pas pana in momentul de fata.

Infrastructura de transport din orasele amintite mai sus cere mijloacele de deplasare moderne, adaptate stilului aniilor 2018 (cu voia voastra 2019).

Ramane de vazut ce se va intampla.

Mai multe cadre cu tramvaiele Astra Imperio din Arad (1401, 1402, 1403, 1504, 1505 si 1506) le regasiti in albumul dedicat tramvaielor din orasul aflat pe malul Muresului.

1401 - 3 - 15.06.2017

Tramvaiul Astra Imperio – #1401 – Linia 3 –  Primaria Arad – 15 Iunie 2017

1402 - 3 - 16.06.2017

Tramvaiul Astra Imperio – #1402 – Linia 3 – Calea Timisorii (Aradul Nou) – 15 Iunie 2017

1403 - 3 - 06.04.2018 (2)

Tramvaiul Astra Imperio – #1403 – Linia 3 – Bulevardul Revolutiei – 06 Aprilie 2018

1504 - 3 - 16.06.2017 (7)

Tramvaiul Astra Imperio – #1504 – Linia 3 – Bulevardul Revolutiei / Primaria Municipiului Arad – 16 Iunie 2017

1505 - 3 - 16.06.2017 (2)

Tramvaiul Astra Imperio – #1504 – Linia 3 – Strada Tribunul Dobra – 16 Iunie 2017

1506 - 3 - 15.06.2017

Tramvaiul Astra Imperio – #1506 – Linia 3 –  Primaria Arad – 15 Iunie 2017

6 thoughts on “Tramvaiul Astra Imperio – Prezentare

  1. “La Bucuresti, niciun pas pana in momentul de fata.”
    La Bucuresti mai ramane de semnat contractul pentru fiantarea UE, dupa o sa vedem caietul de sarcini urcat pe SEAP (asta daca ANAP n-are nimic de obiectat).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *