Troleibuzele din Romania – Timisoara

Secolul trecut a adus multe schimbari in domeniul transportului in comun, iar tendinta de evolutie s-a resimtit si in vestul tarii. La Timisoara, s-a aflat o persoana care a militat si a reusit sa aduca noul pe strazile orasului de pe Bega si sa tina astfel pasul cu cei din Europa de Vest.

Orasul Timisoara (in latina Timisvaria; in limba maghiara Temesvár; in germana Temeschwar) este municipiul de resedinta al judetului Timis, regiunea Banat, Romania. Localitatea se afla in vestul tarii, aproape de frontierele cu Ungaria si Serbia, avand peste 300 000 de locuitori.

Desi povestea introducerii troleibuzelor in Romania (forma actuala) a inceput un pic mai devreme (1904 – Sibiu, dar localitatea transilvaneana apartinea Ungariei, respectiv 1939 – Cernauti – in prezent, orasul se afla in Ucraina), toamna anului 1942 a adus troleibuzul si la Timisoara.

Corneliu Miklosi (cel de-al patrulea preşedinte al Uzinei Electrice Comunale si Tramvaiele Comunale Timisoara, intre 1920 si 1949) a gandit proiectul troleibuzelor inca din anul 1938, liniile find construite 3 ani mai tarziu. Asadar, la aproximativ 31 de ani distanta de cand au fost introduse primele troleibuze din lume (Leeds, 20 Iunie 1911), timisorenii s-au bucurat de acest mijloc de transport si in orasul lor incepand cu data de 15 Noiembrie 1942, programul de circulatie fiind intre orele 6 si 21.

Primul traseu pe care s-au introdus troleibuzele in Timisoara a fost Gara de Nord – Cetate – Piata Lahovary (in prezent, Piata Nicolae Balcescu), in forma de potcoava. Astfel, a fost unit direct centrul istoric de gara principala, pe de o parte, si de alta, cartierul Elisabetin.

7 a fost indicativul ales pentru prima linie de troleibuz a orasului din vestul tarii, fiind pevazuta cu retea pe ambele sensuri. Lungimea treaseului era de aproximativ 2,5 kilometri. De asemenea, tot in anul 1942, langa Depoul de Tramvanie Numarul 3, a fost ridicata o hala mica pentru troleibuze. Cladirea se afla pastrata si astazi si are o lungime de 30 de metri si 10,5 metri latime.

Sursa imagine: clamfer.it – Troleibuz Fiat 635 CaNSA Marelli – unul dintre primele troleibuze care au circulat in Timisoara

Ulterior, in anii 1947/1948, a aparut cea de-a doua linie de troleibuz, in partea de nord a orasului de pe malul Begai. Noul tronson avea o lungime de 2800 de metri si lega Cetatea de Calea Lipovei, prin Calea Aradului, bucla de intoarcere fiind amplasata la intersectia Starada Ion Ionescu de la Brad (actuala linie 14).

De-a lungul anilor, reteaua s-a extins, iar la data de 10 Septembrie 2018, in Timisoara, exista 6 linii urbane si 2 metropolitante, acestea fiind:

Linia 11: George Baritiu – Gara de Nord – Arena AquaSport

Linia 14: George Baritiu – Gara de Nord – Ion Ionescu de la Brad

Linia 15: Traian Grozavescu – Cluj – Maresal Constantin Prezan (Bucla Versului)

Linia 16: Traian Grozavescu – Cluj – Bulevardul Sudului (Bucla)

Linia 17: Enric Baader – Piata Marasti – Institutul Agronomic

Linia 18: Solventul – Gara de Nord – Liege

Linia M11: George Baritiu – Gara de Nord – Giroda

Linia M14: George Baritiu – Gara de Nord – Giratie Dumbravita

Škoda24Tr - 23 - 16 - 05.08.2018

Troleibuz Skoda24Tr Irisbus – #23 – Linia 16 – Strada Traian Grozavescu – 05 AUgust 2018

Parcul de transport aferent unei zile lucratoare este:

Linia 11: 5 troleibuze

Linia 14: 6 troleibuze

Linia 15: 6 troleibuze

Linia 16: 5 troleibuze

Linia 17: 4 troleibuze

Linia 18: 3 troleibuze

Linia M11: 3 troleibuze

Linia M14: 3 troleibuze

Total: 35 de troleibuze din 50 disponibile.

Sursa: Pagina de Facebook RATT – Oficial

Revenind la inceputurile din Noiembrie 1942, primele troleibuze care au inceput sa circule au fost furnizate de societatea “Fiat” din Torino, Italia. Desi lucrarile la reteaua din oras erau gata din ianuarie 1941, livrarea mijloacelor de transport s-a facut fizic un an si jumatatea mai tarziu din cauza celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Troleibuzele aduse erau de tip Fiat 635 CaNSA Marelli, echipate cu cate doua motoare cuplate mecanic, fiecare avand 29,5 kW. Numerele de parc stabilite (de la F1 la F7) au fost marcate pe vehicule cu o culoare verde inchis (culoarea troleibuzelor).

Sursa imagine: RATT – Troleibuz Fiat 635 CaNSA Marelli – unul dintre primele troleibuze care au circulat in Timisoara

Impactul pe care troleibuzul l-a avut la Timisoara a fost unul mare, ceea ce a determinat autoritatile sa achizitioneze alte mijloace de transport. S-a intamplat abia dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, fiind achizionat in luna Martie a anului 1953 un troleibuz de capacitate mai mare, de fabricatie Z.I.U. (Sawod imeni Urizkogo), de tip MTB 82 D. I-a fost atribuit numarul de parc F8, iar 6 luni mai tarziu au mai fost cumparate inca 4 astfel de troleibuze. In total, 5 troleibuze cu numerele de parc F8 -F12. In anul 1964, toatel cele 5 troleibuze sovietice au fost casate.

Sursa imagine: RATT – Troleibuz MTB 82 D

A urmat a treia generatie de troleibuze de pe strazile Timisoarei – TV 2 – productie romaneasca (in premiera), la Uzina ”Tudor Vladimirescu” din Bucuresti. Au inceput sa circule in Timisoara incepand cu anul 1960 pentru a imbunatati transportul in comun pe traseul traditional 7 (Gara – Piata Nicolae Balcescu).

50 de troleibuze au fost aduse in vestul tarii, in mai mule transe, din 1960 pana in 1969.

Sursa imagine: RATT – Troleibuz TV 2

Sosirea troleibuzelor TV 20 E și DAC-Romania 112 E din anii urmatori a dus la casarea TV2-urilor, incepand cu 1969 pana in 1976.

Din anul 1970, uzina “Tudor Vladimirescu” din Bucuresti a inceput sa produca troleibuzul TV 20 E, dupa ce autobuzele TV 20U au inceput sa benficieze de o noua caroserie. Un an mai tarziu, timisorenii au achizitionat 29 de astfel de troleibuze, dar fiabilitatea lor nu a fost de lunga durata, dovada ca procesul de casare a acestora a inceput in 1976 si s-a incheiat in 1980.

Sursa imagine: ebay.com – Anul 1971, Nr. 51 – Troleibuz TV 20E

Anii ’70 au dus imbunatari si dezvoltari la nivel national din punct de vedere a productiei de troleibuze. Incepand cu 1975, la uzinele “Autobuzul” din Bucuresti au aparut primele troleibuze, denumite oficial DAC Romania 112E, alternativ DAC 112 E (prescurtare de la Diesel Auto Camion). Baza caroseriei provenea de la autobuzul Roman 112 UD. Productia acestor mijloace de transport s-a desfasurat pana in anul 1980, fiind cumparate de marile orase din tara care dispuneau de retea pentru troleibuz: Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Constanta si Timisoara.

In orasul de pe malul Begai, au existat 107 unitati, primul troleibuz DAC Romania 112E fiind livrat in 1976 si introdus in traseu pe 7 Aprilie. Au fost achizionate alte 38 de bucati pana in anul 1980.

Aceasta perioada a reprezentat apogeul numarului de troleibuze pe care Timisoara l-a avut vreodata, iar casarea modelelor DAC Romania 112E a inceput din 1981 si s-a desfasurat pana in 1990.

Sursa imagine: RATT –  Troleibuz DAC Romania 112E

A sasea generatie de troleibuze din Timisoara a fost reprezentata de catre cele 43 de exemplare DAC 117 E livrate in perioada 1982 -1987. De asemenea, intre 1985 si 1990, au mai ajuns in vestul tarii 27 de troleibuze DAC 117 EA.

Sursa imagine: Rene van Lier – Anul 1990

Sursa imagine: Axel Reuther – Anul 1992

Avand in vedere impactul pe care troleibuzele DAC l-au avut in anii ’70, aparitiile acestora s-au raspandit in intreaga lume, iar dorinta de a veni cu ceva nou s-a concretizat in special intre anii 1982 si 1985. Cerintele pietii interne si externe au dus la aparitia altor tipuri de troleibuze si autobuze la Intreprinderea “Autobuzul” Bucuresti. Pentru piata interna, se fabricau doar DAC 117 E si DAC 117 EA. Abia atunci, productia pentru export a inceput sa se diversifice.

Astfel, au luat nastere troleibuzele cu comanda electronica: DAC 212 E (Caroseria modificata de pe DAC 112 UDM) si DAC 217 E (Caroseria schimbata de pe DAC 117). Aceste troleibuze erau dotate si cu un tip nou de motor (de 150 kW-204 CP), spre deosebire de varianta anterioara (motor de 125 kW – 170 CP).

La Timisoara, au fost livrate in perioada 1984 – 1994 un numar de 11 troleibuze DAC 217 E, 6 troleibuze DAC 217 EA si 2 ROCAR 217E.

Sursa imagine: Robert Chappelet – #4 – Scoala – Anul 2001

Sursa imagine: Jürgen Lehmann – #4 – Linia 14 – Anii 2003 – 2008

Dupa ’90, au mai fost livrate alte 5 troleibuze Rocar 317E.

Au mai circulat la Timisoara:

–  Ikarus 280.93 (articulate) aduse din Germania;

Sursa imagine: Nemeth Zoltan Adam – #38 – Linia 11 – 16 August 2003

– ÖAF Gräf & Stift GE 110 (din Austria – Salzburg);

Sursa imagine: Cosmin Portan – #34 – Linia 14 – 24 Iunie 2006

– Vetter (Esslingen);

Sursa imagine: Cosmin Portan – #91 – Linia 17 – 07 Iunie 2006

– Saurer (Elvetia – Winterthur);

Sursa imagine: Endre Barta – #13 – Retragere – 05 Iunie 2005

– Berliet/Renault (aduse din Franta – Lyon – aduse in 1999 si 2002)

Sursa imagine: Cosmin Portan – 01 August 2006

Sursa imagine: Stefan Puscasu – #100 – Linia 17 – 08 Mai 2007

– Rocar

Sursa imagine: Andrei Barsan – #84 – Linia 17 – 05 August 2007

Daca spre sfarsitul aniilor ’70, orasul de pe malul Begai numara putin peste 100 de troleibuze, astazi, la inceputul toamnei anului 2018, doar 50 de exemplare Škoda 24Tr Irisbus circula pe strazile din Timisoara. Acestea sunt dotate cu instalatie de aer conditionat si motor termic pentru rulaj autonom de până la 40 % cu care troleibuzul poate parcurge aproximativ 200- 300 de kilometri.

Škoda24Tr - 46 - 11 - 05.08.2018 (2)

Troleibuz Škoda 24Tr Irisbus – #46 – Linia 11 – Punctele Cardinale – 05 August 2018

Detalii tehnice (preluate de pe Forum STPT):

Troleibus Citelis : Skoda 24Tr Irisbus

Lungime/Latime/Iinaltime: 11990 / 2 500 / 3 500 mm

Intrare acces: 330 mm

Viteza maxaima: 65 km/h

Scaune: 30

Locuri in picioare: 69

Axa fata: Renault E 70 XH

Axa spate: ZF-EBZ 4472635154

Motor tractiune : Asincron 210 kW

Sistem tractiune: propulsie curent alternativ cu tehnologie IGBT

Incalzire: incalzirea apei cu schimbator de caldura

Motor tractiune

©SKODA 18ML 3550 K/4 Asincron 240 kW

Invertor principal

  • Invertor de tractiune racit cu aer cu tehnologie IGBT
  • Pentru linii cu tensiunea de 600 V DC si 750 V DC
  • Circuite de control bazate pe microprocesoare
  • Frana rezistiva cu regenerare
  • Sistem de diagnosticare
  • Control prin CAN CitelisTrolleybus

Agregat auxiliar

Diesel –generator KIRSCH

Putere: 100 kW EURO IV

Rezervor: 240 L

Škoda 24Tr - 28 and more - 05.08.2018

Troleibuze Škoda 24Tr Irisbus la odihna in Depoul de troleibuze din Timisoara – 05 August 2018

La licitatia organizata, au participat 3 firme, desfasurandu-se in trei etape. Intr-un final, firma Skoda Electric din Cehia a fost desemnata castigatoare in primavara anului 2007 si a livrat un numar de 50 de troleibuze in orasul de pe malurile Begai, tranzactia avand o valoare totala de 500 milioane coroane (circa 17,5 milioane euro).

Linia 19 (I.C. Bratianu – Prezan) a fost cea care a inaugurat noile troleibuze marca Skoda. Se intampla pe 20 Martie 2008, iar la prima cursa a participat insusi fostul primar al orasului Timisoara, Gheorghe Ciuhandu. 4 zile mai tarziu, noile achizitii au intrat in exploatare si pe linia 15, urmand liniile 14 si 11.

12 - 15 - 06.04.2018 (2)

Troleibuz Škoda 24Tr Irisbus pe Linia 15 – #12 – Bulevardul Mihai Eminescu – 06 Aprilie 2018

Cele 50 de troleibuze au fost puse in circulatie pana pe 1 Mai 2008. Este sunt numerotate de la 01 la 50 si imi exprima parerea ca in clipa de fata acopera necesarul de troleibuze din oras.

Am calatorit cu ele anul trecut, in iunie 2017, respectiv in primavara si vara acestui an. Le-am testat intr-o zi caniculara, respectiv intr-una mai putin calduroasa. Am avut norocul sa prind in luna August 2018 un troleibuz care racea bine de tot, sistemul de racire avand o putere asemanatoare ca in cazul celor de la Bucuresti (s-au montat instalaii de aer conditionat abia in anul 2018 pe troleibuzele Irisibus aduse in 2008 in Capitala).

Anuntul vocal functiona, demarajul era bun, dar ceea ce nu m-a impresionat a fost intervalul cam mare intre troleibuze … as putea invoca faptul ca am prins o zi de vara si Vinerea Mare … dar din punct de vedere estetic, in comparatie cu unele poze cu aceste troleibuze de cand erau noi, pot spune ca arata bine.

14 - 16 - 06.04.2018

Troleibuz Škoda 24Tr Irisbus pe Linia 16 – #14 – Bulevardul Vasile Parvan – 06 Aprilie 2018

In concluzie, orasul Timisoara a scris o fila importanta de istorie in cartea transportului electric din tara. La peste 70 de ani distanta de la prima linie inaugurata, banatenii inca folosesc acest mijloc de transport. Planuri de viitor: nu noi le decidem, ci autoritatile, dar consider ca transportul ecologic merita mai multa atentie, iar Timisoara poate asta. A avut alte linii pe care le-a desfiintat, dar se pot infiinta fara nicio problema. E nevoie de putin fir si de achizitionarea altor troleibuze, de ultima generatie pentru un confort sporit.

Škoda24Tr - 32 - M14 - 05.08.2018

Troleibuz Škoda 24Tr Irisbus pe Linia M14 – #32 – Bulevardul Republicii – 05 August 2018

Mai multe poze cu troleibuzele Škoda 24Tr Irisbus puteti regasit pe contul meu de Flickr, in albumul dedicat transportului public din Timisoara.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *