Drumul spre Manastirea Chiajna – Posibila reabilitare

Despre Manastirea Chiajna am auzit multe povesti inainte de a ajunge sa o vad cu ochii mei: prezenta unor fantome, crime, disparitii stranii, ba chiar un mitropolit al Tarii Romanesti, Cosma Popescu, a murit in incinta bisericii de ciuma. Problema a fost inca de la inceput: constructia lacasului de cult a durat 10 ani (1780-1790), iar cand sa fie sfintita de catre preoti, turcii au bombardat-o crezand ca este o cetate.

Manastirea a fost gandita in stil neoclasic, avand dimensiuni mari pentru acea vreme: 43 metri lungime si 17 înaltime, ziduri groase de 1 si 2 metri. De-a lungul timpului, cladirea a rezistat bombardamentului turcilor. Din aceasta cauza, cupola a ramas foarte fragila, dar a cazut la cutremurul din 1977.

Manastirea Chiajna

Manastirea Chiajna – 06 Septembrie 2014

Amplasamentul manastirii nu este unul tocmai bun, pentru ca avioanele zboara la altitudini foarte joase, iar una dintre caile ferate importante din tara (Bucuresti – Craiova – Timisoara – Arad – Curtici) se afla la cativa metri distanta. Cladirea a fost “valorifcata” in ultimii ani in diverse documentare sau videoclipuri ale unor cantareti de rock, hip-hop, manele, etc.

Primul contact pe care l-am avut cu Manastirea Chiajna a fost tot in luna septembrie, dar in urma cu 4 ani de zile. Pe atunci, inca mai avea teama sa calatoresc in anumite zone ale Capitalei, dar cu timpul, m-am matutizat din acest punct de vedere 😊.  Am luat un autobuz de pe linia 162 si am coborat la penultima statie de pe traseu “Condax” (capatul se afla atunci la “Magaziile 16 Februarie”, imediat dupa podul peste Magistrala/Linia 900).

Pana sa ajung la destinatia finala, am traversat tot Cartierul Giulesti si parca nu aveam senzatia ca ma aflu in Bucuresti: multe case, niciun semafor, iar o linisite totala m-a acaparat cand am luat-o la pas pe Manastirea Chiajna. Am ajuns dupa 500 de metri la locul stabilit unde am gasit doar o ruina, un monument istoric care ar putea avea o alta viata cu cateva investitii si un sprijin consstent din partea autoritatilor. Uitandu-ma in jur, mi-am dat seama de ce fantomelor le-a placut aici 😊

Timpul a trecut, iar la 4 ani distanta situatia a ramas aproape la fel: cladirea manastirii se afla in aceeasi stare, dar langa aceasta a fost construita o mica biserica de care preotii din zona.

Manastirea Chiajna – 07 Septembrie 2018

Intre timp, traseul liniei 162 a fost modificat, autobuzele efectuand virajul la stanga imediat dupa statia “Condax” spre capatul “Giulesti Sarbi”. Modificarea a intrat in vigoare incepand cu data de vineri, 08 Martie 2018, cand s-a constatat (din nou) ca podul peste calea ferata nu poate indura un tonaj mai mare de 3,5 tone. Situatia am prezentat-o pe forumul MetrouUsor pe 18 Martie 2018, respectiv pe 17 Mai 2018.

La 07 Septembrie 2018 … nimic nou …

Podul peste calea ferata (Bucuresti – Craiova – Timisoara – Arad)

Mercedes-Benz Citaro Euro 3 - 4441 - 162 - 07.09.2018 (2)

Statia “Condax” – Autobuzul Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – Liniei 162 (#4441) -vireaza la stanga pe Strada Sculptorilor – 07 Septembrie 2018

Revenind la povestea cu Manastirea Chiajna si linia 162, la sfarsitul lunii August 2018, a avut loc Sedinta Ordinara a Consiliului Local Sector 6, prezenta fiind alcatuita din:

– Gabriel Mutu – Primarul Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti;

– Constantin Tomescu – Viceprimarul Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti;

– Demirel Spiridon – Secretarul Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti;

– Traian Pana – Consilier local (presedinte de sedinta).

– 23 de consilieri locali din 27 in functie.

In cadrul acesteia, Adrian Popescu, reprezentant al unei societati civile, a adresat o propunere de reabilitare a cei 500 de metri de drum care unesc Manastirea Chiajna de Drumul Sabareni (drum asfaltat in urma cu 3 ani), de plantarea unor copaci de catre ADP si modificarea capatului liniei 162 in preajma lacasului de cult (pagina 36).

Raspunsul Primarului Sectorului 6, Gabriel Mutu, a fost unul scurt si la obiect. Acesta a facut precizarea ca in urma cu 4 luni a fost “tras” curentul electric la biserica. Legat de reablitarea strazii si introducerea liniei de autobuz, a ramas sa urmeze o discutie si cu Primaria Capitalei pentru a afla in ce conditii s-ar putea da unda verde propunerii rostite.

De cand am mers prima data la Manastirea Chiajna (in urma cu 4 ani), am discutat cu multi apropiati despre aceasta si au fost atrasi de locatie, dar drumul pana acolo nu prea i-a incantat.

Scurt si la obiect, iata cateva dintre avantajele refacerii drumului si aducerea liniei de autobuz 162 la Manastirea Chiajna:

– enorasii care se duc la biserica nu vor mai indura praful si mizeria care se afla in prezent pe drum;

– se poate amenaja un capat decent la poarta bisericii pentru autobuzele liniei 162 – graficele nu vor fi modificate pentru ca traseul propus se incadreaza in cele doua variante (prezent si trecut) mentionate in harta urmatoare. Separat, soferii au nevoie doar de o toaleta publica, pauza de masa si stationarea fiind la capatul de la “Gara Basarab”:

Situatie actuala a liniilor de autobuz din Cartier Giulesti si propunere modificarii traseului liniei 162

– locuitorii din Giulesti Sarbi (de pe Strazile Rasadnitei, Sculptorilor) vor avea la dispozitie in continuare o linie de autobuz (163) care sa ii transporte catre cele mai importante legaturi – metroul (Crangasi) si liniile de tramvai 11, 44. – intervalul de succedare a autobuzelor de pe linia 163 variaza intre 12-13-15-22-35 minute;

Mercedes-Benz Citaro Euro 3 - 4374 - 162 - 17.05.2018 (2)

Autobuz Mercedes-Benz Citaro Euro 3 – #4374 – Strada Rasadnitei – 17 Mai 2018

– preotii, dar si cei curiosi, vor putea avea un drum asfaltat si nu vor avea probleme pe perioada sezonului rece (se pot evita eventuale avarii aduse masinilor personale);

– amatorii de istorie din Capitala vor ajunge mai rapid la Manastirea Chiajna si astfel s-ar putea exploata potentialul turistic pe care cladirea il are;

– numarul celor care se vor ruga la biserica va creste;

– portiunea respectiva dintre Drumul Sabareni si Manastirea Chiajna este printre singururele din zona care nu a fost modernizata;

– giulestenii din perimetrul statiei Condax nu vor mai indura praful lasat de catre basculantele care se duc in preajma Manastirii Chiajna.

Desigur, sunt sanse sa se mai gaseasca si alte avantaje, dar las lista deschisa pentru voi, in cazul in care identificati si alte aspecte. De la o simpla discutie, in timp, se poate ajunge la o imbunatatire a vietii pentru cativa locuitori sau mai multi din zona Giulesti. Ramane de urmarit daca situatie se va schimba sau nu.

Atasez cateva poze pe care le-am realizat pe parcursul celor 500 de metri dintre Drumul Sabareni (Statia Condax) si Manastirea Chiajna de vineri, 07 Septembrie 2018.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *