Tramvaiele Tatra T4R din Bucuresti

Spre deosebire de troleibuzele pe care le intalnim in Capitala, parcul de tramvaie este relativ mai vast. Istoria acestora, confruntata cu prezentul, se intinde pana la inceputul aniilor ’70. De atunci circula pe strazile din Bucuresti unele tramvaie de care ne putem bucura. Argumentul care ma determina sa imi mentin aceasta parere este demarajul, dar si manevrarea acestora cu pedale de catre vatmani care ii face sa se simta precum ar fi la volanul unei masini 😊

Despre tramvaiele Tatra T4R s-a vorbit fie de bine, fie de rau, precum sunt unii contestatari ai ultimelor autobuze Ikarus de la Ploiesti. Au circulat aproape peste tot in Capitala de-a lungul timpului. Trecutul face parte din prezent, iar pana vor veni viitoarele tramvaiele, acestea vor mai fi prezente in Bucuresti.

Ar fi multe de povestit despre aceste tramvaie care si-au facut datoria cu varf si indesat in Bucuresti (am sa revin cu un reportaj pe seama acestui subiect), dar vreau sa subliniez faptul ca astazi, 31 August 2018, se implineste un an de cand in Bucuresti NU mai circula Tatre cuplate.

Tatra T4R - 3397+3329 - 25 - 31.08.2017

Tatra T4R #3397 + #3329 – Linia 25 – Bulevardul Timisoara – 31 August 2018 (Ultimul rasarit pentru tramvaiele cuplu)

Inainte de toate, vreau sa va spun ca acestea au fost numerotate de la 3301 la 3431, iar de la inceput si-au stabilit domiciliul la Depoul Militari.

Sursa imagine: Andre Knoerr – Tatra T4R #3397 – Piata Virgiliu (In preajma sediului RATB)

3339 a fost “sarit” de pe lista. Sunt multe zvonuri, legende, povesti, privind acest tramvai: fie ca a avut accident pe drum din vina transportatorului, fie cehoslovacii nu au numarat corespunzator si au omis acest numar.

Ele au venit in felul urmator:

– Anul 1973: 3301

– Anul 1974: 3302 – 3338, 3340 – 3348

– Anul 1975: 3349 – 3431

Sursa imagine: Forum TramClub – Poze originale – Hans Oerlemans 

Date tehnice

– Lungimea vagonului inclusiv tampoanele: 15 200 mm

– Lungimea caroseriei: 14 000 mm

– Latimea vagonului: 2200 mm

– Inaltimea vagonului: 3063 mm

– Distanta intre boghiuri: 6400 mm

– Distanta intre osiile aceluiasi boghiu: 1900 mm

– Locuri pe scaune: 20

– Locuri in picioare: 77

– Tipul motorului: TE 022 B

– Puterea motoarelor: 4 * 40 kW

– Viteza maxima: 55-65 km/h

Tatra T4R - 3359 + 3382 - 01.05.2018

Tatra T4R #3359 + #3382 – Soseaua Progresului – 01 Mai 2018 

De-a lungul timpului, ele au fost casate, fie modernizate, caroseria unora fiind utilizata pentru constructia tramvaielor Bucur 1 (V2S-T si V2A-T).

3009 - 8 - 16.06.2016

Tramvai Bucur 1 – #3009 – Linia 8 – Bulevardul Timisoara – 16 Iunie 2016

Au fost perioade in care au circulat fie solo sau cuplate, dar evenimentul neplacut din dimineata zilei de 23 August 2017 a dus la separarea acestora pentru totdeauna.

Pe scurt, remorca cuplului 3399+3385 a luat foc pe Bulevardul Timisoara, in preajma intersectiei de la AFI Palace Cotroceni. Pompierii au intervenit la fata locului cu doua autospeciale, iar focul a fost stins in scurt timp.

3399+3385 - 25 -  30.07.2017

Tatra T4R #3399 + #3385 – Linia 25 – Bulevardul Timisoara – 30 Iulie 2017 (Cu aproximativ o luna inainte de producerea nefericitului incident si la cativa pasi de locul in care a avut loc)

In preajma acestui incident, situatia cuplurilor devenise grava, ajungandu-se la doar 12 perechi formate la Depoul Militari.

La cateva zile distanta, conducerea Regiei Autonome de Transport Bucuresti a hotarat “spargerea” definitive a tramvaielor cuplu, unele dintre ele fiind retrase.

Asadar, la jumatatea lunii August 2017, circulau urmatoarele tramvaie cuplu Tatra T4R pe linia 25 (Depoul Militari – Soseaua Progresului – C.F.R. Progresul):

3321+3427

3323+3325

3338+3351

3350+3412

3374+3344 (ultimul cuplu cu cele 2 tramvaie avand RK recent) 

3374+3344 - 25 - 28.06.2017

Tatra T4R #3374 + # 3344 – Linia 25 – C.F.R. Progresul – 28 Iunie 2017

3379+3304

3386+3387

3397+3329

3399+3385

3416+3417

3419+3410

3428+3429

Oricare dintre acestea ascund cate o poveste, cert e ca in seara zilei de 31 August 2018, ultimul tramvai cuplu care a plecat in cursa a fost 3350+3412.

La cateva secunde dupa ce s-a facut ora 23 si 10 minute, cuplul s-a pus in miscare de la capatul “C.F.R. Progresul” spre Depoul Militari, acolo unde urmau sa fie despartite pentru totdeauna.

Tatra T4R - 3350+3412 - 25 - 31.08.2017 (8)

Tatra T4R #3350 + #3412 – Linia 25 – C.F.R. Progresul – Inainte de a pleca in ultima semicursa spre Depoul Militari 

La miezul noptii, intrarea s-a facut in depou, iar pozele raman amintiriile vii care ne raman.

Tatra T4R #3350 + #3412 – Linia 25 – Bulevardul Preciziei – Ultimul cuplu care a circulat in Bucuresti la intrarea in Depoul Militari, in noaptea 31 August/1 Septembrie 2017

Incepand cu prima dimineata de toamna, au inceput sa circule numai tramvaie solo, dar pana la jumatatea lunii septembrie 2017, a mai scapat un tramvai solo pe linia 25, pana la venirea V3A-urilor (5 bucati) la Militari de la Dudesti, Victoria si Titan.

3393 - 25 - 07.09.2017 (2)

Tatra T4R #3393 – Linia 25 – Bulevardul Timisoara – 07 Septembrie 2017

In prezent, la un an distanta, mai circula urmatoarele tramvaie Tatra T4R (24):

3303, 3304, 3317, 3322, 3324, 3344, 3348, 3356, 3359, 3361, 3373, 3374, 3379, 3382, 3383, 3391, 3392, 3409, 3411, 3412, 3413, 3425, 3426, 3428.

In Urac, la RK se mai afla 3311, 3321, 3381 si 3405.

Separat, mai “exista” si tramvaiul de Scoala 3320 care este folosit in ultima perioada pe post de utilitar.

Tatra T4R - 3320 - Scoala/School tram - 15.07.2016

Tatra T4R #3320 – Scoala – Soseaua Giurgiului – 15 Iulie 2016

Doar 5 linii mai sunt exploatate de tramvaie Tatra T4R:

Linia 8: Depoul Militari – Soseaua Progresului – Zetarilor

Tatra T4R - 3391 - 8 - 08.10.2017

Tatra T4R #3391 – Linia 8 – Soseaua Progresului – 08 Octombrie 2017

Linia 11: Cartier 16 Februarie – Soseaua Progresului – Zetarilor

Tatra T4R - 3348 - 11 - 01.05.2018 (2)

Tatra T4R #3348 – Linia 11 – Razoare – 01 Mai 2018

Linia 35: Depoul Militari – Bulevardul Timisoara – Gara Basarab

3383 - 35 - 13.01.2018

Tatra T4R #3383 – Linia 35 – 13 Ianuarie 2018

Linia 44: Cartier 16 Februarie – Gara Basarab – Vasile Parvan

Tatra T4R - 3356 - 44 - 17.05.2018

Tatra T4R #3356 – Linia 44 – Calea Giulesti – 17 Mai 2018

Linia 47: Ghencea – Soseaua Progresului – Piata Unirii

Tatra T4R - 3317 - 47 - 08.10.2017

Tatra T4R #3317 – Linia 47 – Soseaua Progresului – 08 Octombrie 2017

Cu siguranta, acestea vor mai prinde inca o toamna si o iarna.

O colectie personala cu tramvaiele Tatra T4R din Capitala, stransa de-a lungul anilor, o puteti regasi pe contul meu de Flickr (incepand cu pagina 4), in albumul dedicat tramvaielor din Bucuresti.

Succes la pozat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *