Troleibuzele din Romania – Bucuresti

Zilele trecute v-am impartasit un rezumat despre stadiul actual al unuia dintre cel mai ecologic mijloc de transport – troleibuzul – din tara noastra. In Romania, un numar alcatuit din 10/11 orase mai detin in clipa de fata troleibuze, iar sansele ca acestea sa se inmulteasca sunt din ce in ce mai mici. Anul 2018 insumeaza atat parti pozitive, cat si negative pe care le vom descoperi in perioada urmatoare. Pentru inceput, deschidem seria de reportaje cu orasul lui Bucur unde situatia se indreapta intr-o directie periculoasa.

Mi-as fi dorit ca dupa mai bine de 26 de ani de cand locuiesc in Bucuresti sa ma pot mandri de transportul in comun pe care il avem (in special, cel ecologic).

Astra Ikarus 415T - 5179 - 90 - 10.08.2018

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5179 de la Depoul Vatra Luminoasa (Linia 90) – Primaria Municipiului Bucuresti 

Definitie

Inainte de toate, trebuie sa punctez faptul ca troleibuzul reprezinta combinarea transportului electric cu automobilul, intrucat este inzestrat cu motor de tractiune electric alimentat prin fire de contact aeriene si in acelasi timp este utilizat cu mijloace de circulatie prin oras, fara sini. Aceasta combinare a folosirii motorului de tractiune, alimentat prin substatii electrice, cu posibilitatea de a circula fara sine, reprezinta o serie de avantaje, in favoarea troleibuzului fata de tramvai si autobuz (definitie preluata de la I. Dragomirescu, Vagoane de tramvai și troleibuze. 1954, p. 207).

5365 - 62 - 06.07.2018 (2)

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5365 de la Depoul Bujoreni (Linia 62) – Pod Cotroceni

Trecut

In privinta Capitalei Romaniei, prima linie de troleibuz a fost inaugurata la cativa ani dupa incheierea celui de-al Doilea Razboi Mondial. Mai exact, pe 10 Noiembrie 1949, au inceput sa circule primele troleibuze tip MTB-82 D (8 la numar – aduse din URSS cu numere de parc 4001-4008), pe traseul Piata Victoriei – Hipodromul Baneasa.

Acest model a fost fabricat in Uniunea Sovietica intre 1947 si 1960, fiind exploatat mai multe state din blocul comunist. Ceea ce l-a facut diferit si iesit din comun in acele timpuri era caroseria din metal. Alimentarea se făcea la 550 V, iar viteza maximă era de 57,5 km/h. Capacitatea de transport era de 65 de locuri, din care 40 pe scaune.

Sursa imagine: http://www.autogallery.org.ru

Anii au trecut, iar printre tipurile de troleibuze care au batut strazile Capitalei in lung si in lat se numara:

– TV2E/TV20E: troleibuzele au circulat între anii 1957 și prima parte a anilor 1980);

Sursa imagine: Tramclub.org – Troleibuz TV20E – Anul 1973 – Piata Operei. Poza originala: Hans Oerlemans 

Sursa imagine: Tramclub.org – Troleibuz TV2E – Anul 1973 – Piata Operei. Poza originala: Hans Oerlemans 

– Dac 112E ROMANIA: Au fost fabricat între 1975 și 1978, fiind utilizate între 1975 și 1991. 320 de troleibuze au circulat in Bucuresti;

– Dac 112 E / 212 E (intre 1981 si 2007);

– Dac 117 E / 217 E (intre 1979 si 2007);

– Saurer 5 DUK A: Initial au fost autobuze si aduse pentru liniile expres. Au sosit la Bucuresti cu norma de casare indeplinita. Avand in vedere ca utilizare lor nu era buna din punct de vedere economic, in anul 1995 s-a luat decizia ca acestea sa fie transformate in troleibuze, fiind echipate cu chopper si motoare de DAC 117/217. Numarul lor aduse in Romania: 22.

Sursa imagine: Andre Knoerr – Klösterle am Arlberg (Austria) – Pe drum spre Romania

Sursa imagine: Andre Knoerr – Bran (Romania) – Pe drum spre Bucuresti

 Sursa imagine: Andre Knoerr – Campina (Romania) – Pe drum spre BucurestiSursa imagine: Fototak – Flickr – Otopeni – Linia 783 – Anul 1994.

Sursa imagine: Yury Maller – Anul 1999 – Gara de Nord – Troleibuz Saurer 5 DUK A – #5020 – Linia 96 – Depoul Bujoreni 

– Rocar 312E: #7447 (fabricat in 1995) si #7448 (fabricat in 1996) – au fost scumpe la vedere, avand multe probele tehnice. Ambele au fost casate in anul 2007.

Sursa imagine: Forum Tramclub Romania

– Rocar 412 E: A existat un singur astfel de troleibuz cu numarul de parc #7454, avand domiciliul la Depoul Vatra Luminoasa. A fost casat.

Foto: Stefan Puscasu – Troleibuz Rocar 412 E – #7454 – Depoul Vatra Luminoasa – Linia 86 – 15 Iulie 2006 – Calea Grivitei (1 Mai/Clabucet)  

– Rocar 412 EA: Exista un singur troleibuz de acest tip, la Depoul Bujoreni (#7459). Este defect de ani buni.

– Rocar 512 E: 9 troleibuze au circulat in Capitala, toate fiind detinute de catre Depoul Vatra Luminoasa, din 1996/1997 pana in 2008 cand au fost casate.

Au avut urmatoarele numere de parc 9: #7449 – #7453 si #7455 – #7458.

Foto: Stefan Puscasu – Troleibuz Rocar 512 E – #7453 – Depoul Vatra Luminoasa – Linia 70 – 05 Mai 2006 – Statia “Gradina Cismigiu   

–  Rocar Autodromo 812 EA: A fost primul troleibuz low-floor (LF – podea joasa 100%) pe care RATB l-a avut. A fost fabricat la uzina Rocar in anul 1998, fiind folosita o caroserie de la Autodromo Italia.

Prezent

Reteaua de troleibuze din Bucuresti este deservita de 2 tipuri de troleibuze (Ikarus 415T si Irisbus Citelis), detinute de catre 4 depouri: Berceni, Bucurestii Noi, Bujoreni si Vatra Luminoasa.

Un numar de 16 linii se regasesc in Capitala:

Linia 61: Master S.A. – Piata Leul – Piata Rosetti

Linia 62: Grup Scolar Auto – Piata Gorjului – Gara de Nord

Linia 65: Piata Sfintii Voievozi – Cartier Pajura/Dridu

Linia 66: Vasile Parvan – Universitate – Spitalul Fundeni

Linia 69: Valea Argesului – Universitate – Baicului

Linia 70: Vasile Parvan – Universitate – Bulevardul Basarabia

Linia 73: Turnu Magurele – Piata Sudului – Piata Unirii

Linia 74: Bulevardul Alexandru Obregia – Piata Sudului – Piata Unirii

Linia 76: Piata Resita – Piata Sudului – Piata Unirii

Linia 79: Bulevardul Basarabia – Foisorul de Foc – Gara de Nord

Linia 85: Baicului – Universitate – Gara de Nord

Linia 86: Arena Nationala – Gara de Nord – Cartier Pajura/Dridu

Linia 90: Arena Nationala – Universitate – Valea Argesului

Linia 91: Depoul Alexandria – Piata Leul – Piata Rosetti

Linia 93: Valea Argesului – Piata Leul – Gara de Nord

Linia 96: Depoul Alexandria – Piata Leul – Gara de Nord

Harta retelei de troleibuze din Bucuresti – August 2018 

In continuare, voi prezenta actualele modele de troleibuze care mai circula in Bucuresti:

1) Astra Ikarus 415T

Printre cele mai reziste si fiabile troleibuze pe care Bucurestiul le-a avut, dovada ca orasul are in exploatare in clipa de fata peste 100 de astfel de exemplare (din cele 200 aduse initial intre anii 1997 si 2002).

Desi mare lor deficit il reprezinta lipsa instalatiei de aer conditionat, respectiv geamurile mici care sunt o povara in special vara (seria 52xx), in zilele friguroase de iarna sau de primavara/toamna, ele sunt extrem de calduroase.

Astra Bus Arad a produs electronica acestor troleibuze (sub licenta GVM), caroseria fiind produsa la Székesfehérvár de catre Ikarus.

5115 - 77 - 21.10.2017 (2)

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5115 de la Depoul Berceni (Linia 77) – Cartierul Berceni – 21 Octombrie 2017 

Date tehnice

Lungime: 11 500 mm

Latime: 2500 mm

Inaltime: 3300 mm (fara captatoare)

Masa: 11 300 kg (vehicul gol), 18 200 kg (masa maxima)

Numărul de locuri pe scaune: 26

Numărul de locuri in picioare: 106

Troleibuzele fabricate pentru Bucuresti au fost numerotate de la 5100 la 5300, fiind impartite in doua serii:

– Seria 1 (51XX)

5100 – 5129 – Fabricate in anul 1997

5130 – 5199 – Fabricate in anul 1998

5194 - 86 - 21.07.2018 (2)

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5194 de la Depoul Vatra Luminoasa (Linia 86) – 21 Iulie 2018 

– Seria 2 (52xx)

5201 – 5205 – Fabricate in anul 1999

5206 – 5211 – Fabricate in anul 2000

5215 – 5245 – Fabricate in anul 2001

5246 – 5299 – Fabricate in anul 2002

5212 – 5214 – Fabricate in anul 2002. Initial, acestea au fost aduse in anul 2000, dar au fost achizitioante de catre orasul Galati. Drept urmare, troleibuzele care le-au inlocuit pe cele initiale au fost aduse in 2002.

5300 – Fabricat in anul 2002

Ikarus 415 T - 5280 - 93 - 16.08.2018

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5280 de la Depoul Bujoreni (Linia 93) – 16 August 2018

Initial, troleibuzele cu numerele de parc de la 5100 la 5199 au apartinul Depoului Vatra Luminoasa, iar cele de la 5201 – 5300 au avut domiciliul la Bujoreni.

La finalul lunii august 2018, troleibuzele (cele ramase) sunt impartite la toate cele 4 depouri din Capitala: Berceni, Bucurestii Noi, Bujoreni si Vatra Luminoasa.

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5201 de la Depoul Bujoreni (Linia 69) 

Sursa imagine: VillaMosok.hu

De-a lungul timpului, troleibuzele 5132, 5135, 5175, 5201 si 5249 au fost utilizate drept scoala pentru specializarea personalului.

5135 - S - 14.04.2017 (2)

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5135 (Scoala) – 14 Aprilie 2017

Foto: Gabriel Dumitriu – Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5135 (Scoala) – Depoul Bujoreni 

Au fost casate primele 5 bucati in jurul anului 2012 (5101,5121, 5165, 5175, 5192), iar in vara anului 2018 s-a aprobat “sacrificarea” altor 33 de troleibuze Astra Ikarus 415 T (5100, 5108, 5109, 5112, 5114, 5124, 5133, 5139, 5145, 5146, 5147, 5149, 5150, 5151, 5152, 5153, 5155, 5156, 5158, 5159, 5160, 5162, 5166, 5170, 5171, 5172, 5173, 5176, 5184, 5186, 5189, 5193, 5195 – in curs de casare).

La Bursa Romana de Marfuri, s-au solicitat minim 11455,40 Lei (fara TVA) pentru fiecare vehicul.

In total, vor ramane in perioada urmatoare doar 162 de troleibuze Astra Ikarus 415 T din cele 200.

End of story - Ikarus 415 T - Vatra Luminoasa - 02.02.2016

Troleibuze Astra Ikarus 415 T la Depoul Vatra Luminoasa – 02 Februarie 2016

5250 - 93 - 03.12.2015

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5250 + # 5283 de la Depoul Bujoreni (Linia 93) – 03 Decembrie 2015 – Drumul Taberei (ramura sud)

2) Irisbus Citelis

In toamna anului 2005, s-a adus pentru prima data in discutie achizitionarea a unui numar de 100 de troleibuze noi intr-o sedinta a Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Initial, se dorea ca acestea sa vina un an mai tarziu, dar abia la jumatatea lunii Iunie 2016 s-a stabilit termenul limita de depunere a ofertelor. “Tinta” principala in privinta noilor troleibuze era ca acestea sa detina podeaua coborata pe toata lungimea autovehiculului.

Alte optiuni mentionate: camere video in salonul calatorilor (2 la numar) si inca 2 in exterior, suspensie controlata electronic, computer de bord (identificare rapida a defectiunilor), GPS, aer conditionat in cabina soferului, sistem de anuntare a statiilor comandat prin GPS, etc.

A doua zi, pe 16 Iunie 2006, doar doua firme din cele 9 care au cumparat caietul de sarcini au prezentat ofertele la termenul stabilit.

Este vorba despre Astra Bus, a carei oferta a fost de 92 milioane RON fara TVA, respectiv Solaris Bus, cu 121 milioane RON fara TVA.

O luna mai tarziu, Astra Bus a fost declarat castigator, urmand sa livreze troleibuzele astfel:

– 10 bucati pana la data de 31.12.2006;

– 40 troleibuze – in anul 2007;

– 50 bucati in anul 2008.

Durata de viata este estimate la 15 ani, iar garantia este valabila pe o perioada de 3 ani.

Socoteala nu s-a potrivit cu cea din targ, iar intre 15 si 31 Decembrie 2006 au fost livrate doar 3 troleibuze: 5301, 5303, 5304.

5303 - 61 - 04.12.2015

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5303 de la Depoul Bujoreni (Linia 61) – Piata Rosetti – 04 Decembrie 2015

5304 - 91 - 18.03.2017

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5304 de la Depoul Bujoreni (Linia 91) – Drumul Taberei – 18 Martie 2017

Troleibuzele Irisbus Citelis au fost impartite doar la 2 garaje, configuratia fiind mentinuta si in zilele noastre:

– Depoul Bujoreni (50 Bucati): 5301->5310, 5321->5330, 5341->5350, 5361->5370, 5381->5390;

5325 - 69 - 16.06.2018

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5325 de la Depoul Bujoreni (Linia 69) – Bulevardul Regina Elisabeta – 16 August 2018

Defecte la ora actuala (30 August 2018): 5310, 5324, 5350, 5366, 5384.

– Depoul Vatra Luminoasa (50 Bucati): 5311->5320, 5331->5340, 5351->5360, 5371->5380, 5391->5400.

Defecte la ora actuala (30 August 2018): 5317, 5318, 5335, 5340, 5400.

5356 - 85 - 31.03.2015

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5356 de la Depoul Vatra Luminoasa (Linia 85) – Gara de Nord – 31 Martie 2015

5329 este folosit drept troleibuz de scoala. A fost defect mai multi ani, fiind reparat recent.

Irisbus Citelis - School trolleybus - 5329 - S - 22.10.2014

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5329 de la Depoul Bujoreni (Scoala) – Drumul Taberei (ramura sud) – 22 Octombrie 2014

RATB a organizat o licitatie prin care, la data de 20 Februarie 2018, a atribuit contractul de montarea a instalatiei de aer conditionat pe troleibuzele Irisbus Citelis. Castigator a fost declarat ICOM TRADING & CONSULTING SRL, iar valoarea intelegerii se ridica la 2,5 milioane de euro fara TVA, potrivit informatiilor publicate in SEAP.

Durata contractului este de 24 luni din momentul atribuirii.

5333 - 70 - 25.07.2018

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5333 de la Depoul Vatra Luminoasa (Linia 70) – Bulevardul Carol I (cu instalatie de aer conditionat montata in vara anului 2018) – 25 Iulie 2018

Instalatiile de aer conditionat au fost montate pe aproximativ 50 de troleibuze din numarul total, dar, din motive tehnice, ele functioneaza in doar 10 exemplare …

3) Perspective

Daca cei de la Cluj au anuntat recent castigatorul achizitiei celor 50 de troleibuze de 18 metri, la Bucuresti perspectivele sunt sumbre. In luna Decembrie a anului 2017, in cadrul sedintei Consiliului General, urma sa se voteze un proiect de hotarare privind achizitionarea a unui numar de 100 de troleibuze.

Intentia de achizitie era de 100 de troleibuze de 12 metri (pe parcursul a 4 ani, intre 2017 si 2021).

Documentatia, una extrem de stufoasa, poate fi citita aici.

4) Concluzii

Pana in clipa de fata, nu s-a mai dat de stire deznodamantul … ramane de urmarit ce se mai intampla si cand se va desfasura licitatia mult promisa a celor 100 de troleibuze. Nu ramane decat sa ne descurcam cu ceea ce avem in Capitala, iar eforturile celor din garaje sau a soferilor de a tine in viata parcul actual nu face decat sa merite multe aplauze din partea noastra, a bucurestenilor.

Mai multe poze va invit sa urmariti pe contul meu de Flickr, in albumul dedicat “Troleibuzelor din Bucuresti”.

Calatoria continua … in curand, discutam despre un nou oras din Romania care detine troleibuze 😊.

5225 + 5232 - 77 - 28.12.2016

Troleibuzul Astra Ikarus 415 T – #5225 + # 5232 de la Depoul Berceni (Linia 77) – Cartierul Berceni – 28 Decembrie 2016 

Irisbus Citelis - 5392 - 90 - 16.08.2018

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5392 de la Depoul Vatra Luminoasa (Linia 90) – Drumul Taberei – 16 August 2018 

5399 - 90 - 14.05.2017

Troleibuzul Irisbus Citelis – #5399 de la Depoul Vatra Luminoasa (Linia 90) – Bulevardul Regina Elisabeta – 14 Mai 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *