Troleibuzele din România – Trecut. Prezent. Perspective.

Când vine vorba de troleibuz, primele cuvinte care îmi vin în minte sunt confort, transport ecologic, sustenabilitate, dar de acest mijloc de transport se leagă întreaga mea copilărie. Am avut norocul să-mi petrec o bună parte din viaţă având “troleu” în preajma casei, până când acesta a fost îndepărtat pentru a-i face loc transportului din subteran (aflat, de altfel, în prelungirile prelungirilor de construcţie).

Avantajele troleibuzului

România a ştiut, în trecut, cum să îşi dezvolte acest concept de transport, iar multe oraşe au adoptat şi au investit în troleibuze (voi detalia ulterior). Până atunci, am întocmit o scurtă lista a avantajelor pe care “beţele” le oferă:

– Mediul înconjurător nu este afectat, spre deosebire de poluarea produsă de către autobuze (nu se produc emisii de dioxid de carbon);

– Troleibuzul circulă fără vibraţii şi nu produce zgomot;

– În clipa de faţă, preţul motorinei se află pe o pantă ascenendentă, spre deosebire de tariful curentului electric care a rămas constant;

– Durata de viaţă a unui troleibuz este de două ori mai mare (sau mai bine) faţă de cea a unui autobuz. Desi investiţiile iniţiale în infrastructura troleibuzelor sunt relativ mari, costurile ulterioare de exploatare şi întreţinere ale troleibuzului sunt mult mai mici;

– Troleibuzele moderne deţin un motor auxiliar şi cu decuplare, fapt ce le permite să se deplaseze cu usurinţă în momentul în care există o avarie pe traseu sau există probleme cu reţeaua electrică.

Desigur, mai sunt şi alte atuurile pe care poate le-am omis mai sus, dar ceea ce recomandă acest mijloc de transport, în primul şi primul rând: este un mare dusman al poluarii, problemă cu care ne confruntăm pe zi ce trece în lume.

Apariţia troleibuzelor în oraşele din România

Istoria troleibuzelor din România a pornit la drum aproape de jumătatea secolului al-XX-lea, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Timişoara – oraşul care a dat în folosinţă prima cale ferata, prima gară, primul tramvai tras de cai, respectiv a doua linie de tramvai electric din ţară, a introdus pentru prima dată troleibuzul în anul 1942.

Apariţia acestui mijloc de transport în comun se leagă de Corneliu Miklosi (cel de-al patrulea preşedinte al Uzinei Electrice Comunale şi Tramvaiele Comunale Timişoara, între 1920 si 1949) care a gândit în anul 1938 proiectul pentru troleibuze, liniile fiind construite 3 ani mai târziu. La o distanţă de aproximativ 31 de ani de când au fost introduse primele troleibuze din lume (Leeds, 20 Iunie 1911), Timişoara intră în istorie şi pe harta oraşelor care deţineau acest mijloc de transport, oficial, într-o importantă zi de toamnă – 15 Noiembrie 1942.

Prima linie se avea o lungime de aproximativ 3,5 kilometri şi lega Gara de Nord şi zona Iosefin de Cartierul Lahovary – Elisabetin (Piaţa Nicoale Balcescu), având următorul traseu: Gara de Nord – Bulevardul Republicii – Bulevardul Regele Ferdinand I – Bulevardul Mihai Viteazul – Strada Ciprian Porumbescu şi retur. Municipalitatea oraşului de pe Bega a achiziţionat, pentru inceput, 7 troleibuze Fiat-Marelli, realizate de către uzinele Fiat (Italia).

Precizare: prima linie de troleibuz de pe vechiul teritoriul al României a fost dată în folosiţă pe 1 Februarie 1939, la Cernăuţi (În prezent, oraşul se situează în Ucraina). De asemenea, de pe actualul teritoriul al României, prima linie de troleibuz a apărut în anul 1904, la Sibiu. La respectiva data, Transilvania aparţinea Ungariei.

După Timişoara, Capitala României (Bucureşti) a investit în acest mijloc de troleibuz şi a inaugurat prima linie de troleibuz pe 10 Noiembrie 1949 între Piața Victoriei şi fostul Hipodrom (Craiova nu a fost luată în calcul, deoarcere troleibuzele au circulat foarte puţin, doar între 9 Mai 1943 şi Octombrie 1944).

Anul 1959 marchează prezenţa pe harta Romaniei a încă 3 oraşe care dezvoltă acest mijloc de transport, inaugurările având loc la intervale scurte de timp:

– Braşov (1 Mai 1959) – Linia 1 (Cartierul Pe Tocile – Centru – Gara Veche) cu o lungime de 5 km şi un parc alcătuit din 18 troleibuze;

– Constanţa (5 Iulie 1959) – Linia 20 (Gara Constanţa – Pescărie) cu o lungime de 10,4 km.;

– Cluj-Napoca (7 Noiembrie 1959) – Linia 4 (în prezent; Gara – I.R.A. – Lungime de 5,6 kilometri), parc format din 6 troleibuze TV2E.

În total, la sfarsitul aniilor ’50, 5 oraşe din România aveau troleibuz. Timpul s-a scurs, iar alte resedinţe de judeţ (si nu numai) au adoptat acest tip de transport public, ajungând la sfârşitul anului 1995 la 19 prezenţe pe teritoriul ţării (Baia Mare, Brăila, Braşov, Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Mediaş, Piatra Neamţ, Ploieşti, Satu Mare, Sibiu, Slatina, Suceava, Târgovişte, Târgu Jiu, Timişoara, Vaslui).

Iar de aici … a început declinul.

La nivelul anului 2018, 11 oraşe deţin troleibuze, iar în cazul unuia situaţia este un pic incertă, troleibuzele fiind garate în preajma gării din localitate (Vaslui).

Aşadar, lista localităţilor care se bucură de acest privilegiu sunt: Baia Mare, Braşov, Bucureşti, Cluj-Napoca, Galaţi, Mediaş, Piatra Neamţ, Ploieşti, Târgu Jiu, Timişoara, Vaslui.

În unele dintre ele (faţă de cele aflate în 1995) s-a considerat că investiţiile în acest mijloc de transport sunt inutile sau costisitoare, alţii au socotit drept nerentabil troleibuzul în urbea lor, fie au achiziţionat optat pentru a achiziţiona autobuze (a fost un trend în anii ’00 de a se cumpăra de o firmă anume autobuze în toată ţara).

Perspective/achiziţii recente

Cert e că unele primării au decis în ultimii anii să acorde o atenţie sporită troleibuzelor, precum în următoarele oraşe:

– Baia Mare: În 2014, 8 troleibuze noi (Solaris Trollino 12) au fost achiziţionate la un preţ de aproximativ 1,2 milioane lei. Troleibuzele sunt dotate cu podea total coborată, aer condiţionat în salonul călătorilor şi mai dispun de acţionare în curent alternativ;

– Bucureşti: Actuala conducere a Primăriei Capitalei promite de la apariţia acesteia (vara anului 2016) că are în pregătire o licitaţie privind achiziţionarea a 100 de troleibuze. Pană cand minunea se va produce, bucureştenii se “descurcă” cu o parte din troleibuzele Ikarus 415 T rămase, achiziţionate între 1997 si 2002 (recent, s-a aprobat casarea a unui număr de aproximativ de 30 de exemplare). În perioada 2007-2008, 100 de troleibuze Iribus Citelis (echipate cu tracţiune produsă de catre ICPE-SAERP Bucureşti) au fost cumpărate, la un cost total de 92 de milioane de lei. Dintre acestea, la finele lunii August 2018, aproximativ 10 troleibuze nu circulă (defecte majore), iar restul au inceput să primească aer condiţionat in salonul călătorilor, dar există cateva probleme de ordine tehnic. Din acest motiv, doar 10% din numărul celor apte de traseu au instalaţia funcţională.

5194 - 90 - 19.12.2016

5214 - 79A - 31.05.2018 (2)

5250 - 91 - 06.07.2018 (2)

5307 - 91 - 03.06.2017

5331 - 79 - 29.10.2016

– Cluj-Napoca: Lider detaşat în România din punct de vedere al investiţiilor in transportul electric cu troleibuzul. 20 de troleibuze articulate Iveco Astra Town 118 au fost aduse începand cu toamna anului 2016. La jumătatea lunii August 2018, unicul ofertant pentru licitaţia organizată de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca privind achiziţionarea a 50 de troleibuze articulate a ieşit castigător, fiind vorba despre Solaris. Polonezii vor livra mijloacele de transport în comun în următorii 4 ani. Troleibuzele vor sosi în inima Transilvaniei pe masură ce Primaria va face comenzile. Modelul pentru care s-a optat este Solaris Trollino 18M, iar primele bucăţi vor veni cel mai devreme în toamna anului 2019.

017 - 6 - 26.06.2018 (2)

106 - 6 - 06.08.2017 (2)

108 lateral - 26.06.2018

111 - 25 - 26.06.2018 (2)

112 - 6 - 06.08.2017 (2)

– Galaţi: a introdus la traseu aproape de finele anului 2017 un număr de 14 troleibuze Skoda 26 Tr Solaris, ceea ce devine poate cea mai importantă investiţie în transportul electric din ultimii ani;

1679 + 1681 - 23.05.2018

1679 - 104 - 23.05.2018 (6)

1680 + 1684 - 23.05.2018

1681 - 102 - 23.05.2018 (7)

1684 - 102 - 23.05.2018 (3)

– Timişoara: După lungi etape, Firma Skoda Electric a câştigat licitaţia pentru troleibuzele din Timişoara in primavara anului 2007. 50 de troleibuze au fost livrate oraşului de pe malul Begăi, tranzacţia având o valoare totală de 500 milioane coroane (circa 17,5 milioane euro). Pe 20 Martie 2008, primele troleibuze noi marca Skoda 24Tr şi-au făcut simtită prezenţta pe străzile din Timişoara pe linia 19 (I.C. Brătianu – Prezan). 4 zile mai tarziu, au fost introduse şi pe linia 15, ulterior fiind adăugate şi pe liniile 14 si 11. Cele 50 de troleibuze au fost puse în circulaţie pană la data de 1 Mai 2008.

Škoda24Tr - 23 - 16 - 05.08.2018

Škoda 24Tr - 28 and more - 05.08.2018

Škoda24Tr  - 30 - 17 - 05.08.2018

38 + 44 - 06.04.2018

Acestea fiind spuse, prezentarea de mai sus reprezintă doar o introducere a situaţiei troleibuzelor din România pe care am să incerc să o detaliez pe fiecare oraş în parte prin care am călătorit de la începutul anului 2018 şi până în prezent. Totul … în următoarele episoade 😊

 

122 + 310 - 30.06.2017

Troleibuze Braşov – Iunie 2017

775 - T1 - 07.02.2018 (2)

Troleibuz NAW-HESS – Mediaş – Februarie 2018

5912 - 44 - 13.06.2018 (2)

Troleibuz Neoplan – Ploieşti – Iunie 2018

0113 - 1 - 14.07.2018 (9)

0116 - 1 - 14.07.2018 (8)

Troleibuze Târgu Jiu – Iulie 2018

One thought on “Troleibuzele din România – Trecut. Prezent. Perspective.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *